Groenten Telen in Emmers

 

 

[plantaardig.com] – De (soms hangende) groentetuin in potten van Connie.

Om mijn potten te vullen neem ik een gewone potgrond waar ik een goede compost in meng, samen met een beetje organische meststof. Daarbij meng ik ook nog bentoniet, zie link, dat is een fijne kleikorrel zodat je een vastere structuur bekomt. Bentoniet zorgt er ook voor dat het vocht beter vastgehouden wordt, dus minder snel uitgedroogde grond, en bij regenweer is er minder uitspoeling  van de meststoffen.

 

(Wikipedia: bentoniet wordt ook gebruikt in de landbouw om zandgronden te verbeteren. 1 kg bentoniet kan 10 kg water vasthouden. Door bentoniet toe te voegen aan de grond wordt de vochthuishouding verbeterd en spoelen er minder voedingstoffen uit.)

 

Ik gebruik ieder jaar dezelfde grond om kosten te sparen.
De potten laat ik in de winter gewoon vol staan en in het voorjaar gooi ik ze allemaal leeg op een hoop op mijn terras en meng er weer wat nieuwe compost en meststoffen door met een riek. Dan vul ik de potten opnieuw en staan ze klaar voor het planten of zaaien. Later in het groeiproces kun je altijd nog een beetje bijmesten maar dat moet je zelf een beetje bekijken en inschatten meestal gebruik ik dan een beetje vloeibare mest.

De grond van tomaten en kool word ook wel weer hergebruikt maar daar blijft na de teelt niet veel meer van over het zijn dan meer wortels en stengels en dat gooi ik dan gewoon op de composthoop. Dus om de potten weer allemaal te kunnen vullen heb je in het voorjaar wel weer een paar zakken nieuwe grond of compost nodig.

Ik doe soms tot drie teelten na elkaar in een pot. Ik begin met peultjes, als die er uit zijn gaan er boontjes in, en in het najaar koop ik een zak witloofwortels en heb dan vroeg in het voorjaar witloof. Zijn die er weer uit, dan  start ik weer met de peultjes.

Vorig jaar had ik 12 kg snijbonen uit een bak van 0.75 vierkante meter. Zie je die peulen op de foto? Die staan in een grote afvoer buis die ik een beetje heb ingegraven daar komen ook de bonen in en later het witlof.”

 

 

 

 

 

 

 

 

https://nl.les-jardins-de-sanne.com/groenten-in-een-emmer-van-5-gallons-hoe-groenten-in-een-emmer-te-laten-groeien/

Hier zijn slechts enkele van de planten die goed groeien in een emmer van 5 gallon, en hoeveel er in kunnen in één worden gekweekt:

  • Tomaten – Cherry of bush-tomaten werken het best. Plant slechts 1 tomaat per emmer. Stuur een ring in het midden om de plant te ondersteunen
  • Komkommers – Plant 1 per emmer
  • Meloenen – Plant 1 per emmer
  • Squash – Plant 1 per emmer
  • Aubergine – 1 per emmer
  • Paprika’s – 2 per emmer
  • Bonen – Bushoorten werken het beste. Plant 3 per emmer
  • Uien – Plant 4 per emmer
  • Sla – Plant 4 per emmer
  • Bieten – Plant 4 per emmer
  • Wortelen – Plant 10 per emmer
  • Radijs – Plant 10 per emmer

 

Groente in een emmer laten groeien

Deze eenvoudige richtlijnen helpen bij het verbouwen van groenten in emmers:

  • aankoop of meerdere emmers van 5 gallon aanschaffen. Deze emmers kunnen voor een lage prijs worden gekocht bij uw lokale bouwmarkt of worden geborgen bij een vuilniscontainer. Gebruik er geen die is gebruikt voor giftige chemicaliën of materialen. Als u zich zorgen maakt over het gebruik van plastic emmers van “food grade”, neemt u contact op met de plaatselijke restaurants. Veel voedselvoorraad voor bulkrestaurants wordt geleverd in emmers van 5 gallon food grade en veel restaurants geven ze graag weg.
  • Maak gaten in de bodem voor drainage. U zult hiervoor veel gaten willen, omdat water zich snel in een kleine container kan ophopen. Gebruik een boor- of ponsgaten met een spijker en een hamer. Eén gat per 3 inch is een goede hoeveelheid.
  • Verf de emmer voor een mooier uiterlijk. Spuitgieten voor een effen kleur is de gemakkelijkste methode, maar strepen en polka-dots kunnen helpen om je terras op te kleden. Als je niet in de stemming bent om te schilderen, drapeer dan wat buitenstof rond de emmer en bind het met een stuk touw voor een stijlvolle en moeiteloze look.
  • Plaats wat grind op de bodem van de emmer. Dit zal helpen bij de afvoer – ongeveer 2-3 cm kleine rotsen moeten goed werken.
  • Vul de rest van de emmer op met een gelijkmatig mengsel van veenmos, plantaarde en compost. Meng het vuil goed en laat een beetje ruimte over om te planten. Sommige planten hebben mogelijk meer of minder compost in de grond nodig. Gebruik geen tuingrond of bovengrond, deze kunnen zich in de emmer verdichten en de groei van de plant belemmeren.
  • Plaats uw planten. Gebruik gevestigde planten of zaden. Beide methoden werken goed met containertuinbouw. ​​
  • Water dagelijks tijdens droge periodes en alleen als de grond op andere tijden droog is. Bemesten één of twee keer per maand met vloeibare meststof voor het beste resultaat.

Groenten in een emmer van 5 gallons: hoe groenten in een emmer te laten groeien

 

 

 

Groente verbouwen in een emmer

Groenten verbouwen in een emmer.

Leave a comment